Культура спілкування
Культура спілкування – це система норм, принципів і правил спілкування, а також технологія їх виконання, яка вироблена людським співтовариством з метою оптимізації й ефективності комунікативної взаємодії. Культура спілкування припускає знання, розуміння й дотримання таких норм міжособистісного спілкування, які:
·
відповідають гуманістичному підходу до
інтересів, прав і свобод особи;
·
прийняті в даному співтоваристві як
«керівництво до дії»;
·
не суперечать поглядам і переконанням
самої особистості;
·
припускають її готовність і вміння
дотримуватись цих норм. Формування культури спілкування – одна з основних
завданьвиховання.
Освіта
і виховання орієнтовані на формування й розвиток людини яксуб'єкта власної
життєдіяльності.
Спілкування – це процес, який слід розглядати як сукупність об'єктивних потреб, певних інтересів, цілей, структури,
засобів, техніки спілкування, кінцевих результатів. Воно проходить
ряд етапів і фаз, що характеризуються певної тривалістю.
Сутність
культури спілкування – оволодіння такою технікою комунікації, що забезпечить
взаємодію, при якій люди не тільки не будуть «заважати один одному» (Д.С.
Лихачов), але й кожний з них зможе зберегти свою особисту гідність і
індивідуальність.
Для встановлення
нормальних взаємин між людьми культура спілкування припускає:
1. Вміння
розбиратися в інших людях і вірно оцінювати їхній характер, вчинки,відносини.
2. Правильно
й у той же час досить емоційно відповідати на поведінку оточуючих людей і їхній
стан.
3. Мати
необхідні «навички» спілкування, вміти користуватися ними залежно від
«індивідуальних особливостей» тих, з ким спілкуєшся.
Культура
спілкування є складним, багатоплановим процесом встановлення й розвитку
контактів між людьми, що породжуються потребами в спільній діяльності,
включають у себе обмін інформацією, вироблення єдиної стратегії взаємодії,
сприйняття й розуміння іншої людину. Діяльнісний підхід до культури спілкування
дозволяє виділити наступні її структурніелементи:
·
мотивиспілкування;
·
цілі спілкування, що визначають
технікиспілкування;
·
результатиспілкування.
Культура
спілкування забезпечується сукупною дією багатьох факторів: моральних, психологічних, соціокультурних,
«технологічних». Найбільш тісно рівень культури спілкування пов'язаний з моральними установками, цінностями,
комунікативними ідеалами й стереотипами – з тим, що становить поняття моральної культури. Моральна культура
того або іншого суспільства в цілому або окремих особистостей проявляється в
певному рівні їх
моральної свідомості; специфіці моральних відносин з навколишніми; особливостях поведінки йспілкування.
Існують
загальновизнані принципи культури спілкування:
1. Точність
– уміння чітко й ясно викладати своїдумки.
2. Зрозумілість
– дохідливість,доступність.
3. Чистота
мови – відсутність зайвих слів-бур'янів або слів-паразитів (наприклад, «
ніби»,«типу»).
4. Виразність
– підтримка уваги й інтересуслухачів.
5. Доречність
мови – відповідність цілям висловлення йситуації.
Під
етичним аспектом культури спілкування, загальноприйнятими нормами спілкування
розуміється мовний етикет. До нього відносяться мовні формули обігу, вітання,
прохання, питання, подяки, поздоровлення, звернення на «ти» і «ви», вибір
повного або скороченого імені.
У
культури спілкування існує декілька функцій:
·
культура спілкування – це єдність процесу створення
етичних цінностей і процесу освоєння цих цінностей, тобто вона виконує аксіологічну функцію;
·
культура спілкування виконує нормативну функцію. Поведінкова
культура висуває певні вимоги, що пропонують людині, як потрібно поводитися, і
які зафіксовані в традиційних нормах поведінки й неписаних законах-правах;
·
культура спілкування виконує виховну функцію, сприяючи формуванню
певних якостей особистості, які досягаються в процесі взаємодії
учасниківспілкування;
·
культура спілкування виконує регулятивну функцію, ототожнюючи собою
систему певних якостей особистості, що є певним регулятором соціальних
відносин.
Моральні
принципи й нормиспілкування
Загальний
моральний принцип людського спілкування втілено в категоричному імперативі І.
Канта: «Вчиняй так, щоб максима твоєї волі завжди могла мати також і силу
принципу загального законодавства». Стосовно спілкування основний етичний
принцип можна сформулювати в такий спосіб: у діловому спілкуванні при ухваленні
рішення про те, яким цінностям слід надати перевагу в даній ситуації, вчиняй так, щоб максима твоєї волі була
сумісна з моральними цінностями інших сторін, які брали участь у спілкуванні, і
допускали координацію інтересів усіхсторін.
Таким
чином, в основі етики спілкування повинна бути координація, а по можливості, й
гармонізація інтересів. Природно, якщо воно здійснюється етичними засобами й в
ім'я морально виправданих цілей. Тому спілкування повинне постійно перевірятися
етичною рефлексією, що виправдовує мотиви вступу в нього. При цьому зробити
етично правильний вибір і прийняти індивідуальне рішення часто справа зовсім
непроста.
Принципи
моралі мають загальне соціальне значення й поширюються на всіх людей,
персоніфікуючи те загальне, основне й первинне, що уможливлює ці вимоги й
становить ціннісний базис суспільства, взаємовідносин людей. Моральні принципи
підтримують і санкціонують в узагальненій формі суспільні підвалини життя,
соціальний уклад, спілкування. Вони претендують на абсолютність, не допускають
виключень. Будучи узагальненими, моральні принципи відбивають
соціально-історичні умови буття людини, її сутнісні потреби.
Поряд з іншими сферами життєдіяльності людини моральні
принципи й норми регулюють процес спілкування людей, тому що саме під час
спілкування люди погоджують власні й суспільні інтереси. Більш того,
спілкування людей повинне відбуватися за цими моральними принципами і нормами.
Однак для індивідуального життя й поведінки людини вони є лише передумовою формування
гуманістичних установок спілкування.
Гуманізація
спілкування – це насамперед розвиток і зростання потреби людини в такому
спілкуванні. Вона припускає здатність людини почувати й співпереживати,
переживати й співпереживати, уміння розрізняти добро й зло, справедливість і
несправедливість, прояв таких її якостей, як милосердя, порядність,
добродійність і совість, а також морально-естетичні потреби, оцінки, смаки,
ідеали, мотиви, вчинки. Тому не менше значення в процесі спілкування людей
відіграють також моральні знання, здатність до раціонального осмислення
моральних ситуацій ідій.
Відомо, що зовні благодійні вчинки можуть спиратися на
мотиви, які явно суперечать принципам і нормам моралі: корисливість, нажива,
властолюбство й ін. И, навпаки, вчинок, який зашкодив іншим, може мати в основі
благі наміри. Наприклад, людина, яка тільки прагне до влади, у спілкуванні з
іншими демонструє свою «демократичність», гуманність. Досягши жаданої влади,
вона швидко забуває про свої обіцянки
й часто не виявляє доброти, чесності, відповідальності і т.д. Таку поведінку в
етиці називають легальною, а тип поведінки –легалізмом.
Відомий
китайський філософ Конфуцій показав, що різні люди у своїй поведінці й
спілкуванні дотримуються різних моральних норм і правил. На його думку, розумна людина: «коли дивиться,
то думає, чи добре вона розглянула, а чує – думає, чи правильно вона почула;
думає, ласкаве в нього вираження обличчя, поважні його манери, щирі промови,
пристойне відношення до справи; при сумнівах думає про те, щоб порадитися; коли
ж у гніві, то думає про наслідки; і перед тим як щось купити, думає про
справедливість». Нерозумна людина робить три помилки: говорить, коли не час
говорити (це нерозсудливість), не говорить, коли наступає час говорити (це
потаємність), і говорить, не помічаючи міміки (цесліпота).
У
наш час у складних умовах ринкових відносин людям доводиться робити вибір щодо
орієнтації справедливого відношення до інших і врахування їхніх інтересів, або
егоїзму; на активність або пасивність; на агресію або альтруїзм; на любов до
людей або байдужність до них і ін. Цей вибір виявляється в поведінці людини й у
її спілкуванні з іншими. Під час такого вибору людина звертається або до
прийнятих суспільством, або до особистих моральних норм і принципів. В умовах
твердої конкуренції й зниження життєвого рівня людей зростає значення таких рис
характеру людину, як стійкість, лояльність, вірність, милосердя й ін. Мова йде
про мораль співвіднесення, дилема якої ґрунтується на тому, що не варто слухати
ні друзів, ні ворогів, коли совість підказує «роби так». Час спілкування – це
вміння говорити так, щоб не принижувати гідності людей, вступати з ними в
переговори, іти на компроміси, втрачаючи власну миттєву вигоду, але зберігаючи
доброзичливі відносини.
Коментарі
Дописати коментар